Svenska Ar Drone flygare

Sweden
CyberVillain
Up and hovering

Re: Svenska Ar Drone flygare

Post by CyberVillain » 14 Aug 2011, 02:31

Dr 1 wrote:
CyberVillain wrote:Höjdrekord följt av perfekt landning på orignalkartongen till dronen :P
Kul att se flygningen i dina filmer.

Jag undrar vilket OS du kör med joystick ?
Är joystick utslaget digitalt 0-1 eller stegat ?

Ha de gött.
Tackar mannen, här har du en till från dagens flygning i Humlan

Direct link: http://www.youtube.com/v/F-rCjV1XkFo

Jag kör w7, den är helt steglös, annars hade man ju inte kunnat finlira direkt ;)

mixman
Battery Charged

Post by mixman » 14 Aug 2011, 17:49

Hej,

Kul att se att det finns ett svenskt drone-gäng. Jag köpte min före semestern och har hunnit testa lite. Har inte pysslat med RC innan så så jag har inte mycket att jämföra med, men AR.Dronen är lätt att komma igång med och kul att flyga. Jag har sett att det finns en hel del åsikter om att styra den via touch screen och visst kan man önska mer precision, men för pengarna tycker jag ändå att det är en kompetent leksak.

Jag har kört mest utomhus och blåser det mer än 3-4 m/s är det lätt att dronen rycks med i vindbyarna och man tappar kontroll. Är det mindre vind är det kul att dra upp den på lite höjd, men det kan vara bra att ha lite yta i marginal om den "sliter sig".

Det är lite trångt att köra i lägenheten och höjdkontrollen är lite intabil, men den verkar ju tåla en del smällar så några krascher skall väl inte skada. Testade senaste versionen av Drone Ace och med "Combined Yaw" blir den lite enklare att styra.

Har beställt RC-kittet till den och skall köpa ett par extra batterier och kullager för att se om det är nån skillnad.

Här kommer en lite video från Årstafältet för några dagar sedan, enjoy;

Direct link: http://www.youtube.com/v/6CBCQ9CRLow

http://youtu.be/6CBCQ9CRLow

Ciao!
Last edited by mixman on 23 Aug 2011, 22:06, edited 1 time in total.

CyberVillain
Up and hovering

Post by CyberVillain » 14 Aug 2011, 18:56

mixman wrote:Hej,

Kul att se att det finns ett svenskt drone-gäng. Jag köpte min före semestern och har hunnit testa lite. Har inte pysslat med RC innan så så jag har inte mycket att jämföra med, men AR.Dronen är lätt att komma igång med och kul att flyga. Jag har sett att det finns en hel del åsikter om att styra den via touch screen och visst kan man önska mer precision, men för pengarna tycker jag ändå att det är en kompetent leksak.

Jag har kört mest utomhus och blåser det mer än 3-4 m/s är det lätt att dronen rycks med i vindbyarna och man tappar kontroll. Är det mindre vind är det kul att dra upp den på lite höjd, men det kan vara bra att ha lite yta i marginal om den "sliter sig".

Det är lite trångt att köra i lägenheten och höjdkontrollen är lite intabil, men den verkar ju tåla en del smällar så några krascher skall väl inte skada. Testade senaste versionen av Drone Ace och med "Combined Yaw" blir den lite enklare att styra.

Har beställt RC-kittet till den och skall köpa ett par extra batterier och kullager för att se om det är nån skillnad.

Här kommer en lite video från Årstafältet för några dagar sedan, enjoy;
http://youtu.be/pC9WiyAHFzI

Ciao!
Snyggt! Jag måste ta mig ut till nått av de större fälten och leka lite. Jag tröttnande ganska snabbt på kontrollen via smart phone och gick över till PC med joystick, en helt annan känsla med det.. Kan jag rekommendera dig att prova..

mixman
Battery Charged

Post by mixman » 14 Aug 2011, 23:01

CyberVillain wrote: Snyggt! Jag måste ta mig ut till nått av de större fälten och leka lite. Jag tröttnande ganska snabbt på kontrollen via smart phone och gick över till PC med joystick, en helt annan känsla med det.. Kan jag rekommendera dig att prova..
Såg dina videos, coolt att styra på det sättet. Jag skall testa med RC-kontrollern för att se hur det känns. Har även funderat på Fling Analog Joysticks för iPad som ett alternativ till touch:
http://tenonedesign.com/fling.php

CyberVillain
Up and hovering

Post by CyberVillain » 15 Aug 2011, 19:18

mixman wrote:
CyberVillain wrote: Snyggt! Jag måste ta mig ut till nått av de större fälten och leka lite. Jag tröttnande ganska snabbt på kontrollen via smart phone och gick över till PC med joystick, en helt annan känsla med det.. Kan jag rekommendera dig att prova..
Såg dina videos, coolt att styra på det sättet. Jag skall testa med RC-kontrollern för att se hur det känns. Har även funderat på Fling Analog Joysticks för iPad som ett alternativ till touch:
http://tenonedesign.com/fling.php
Tror det är svårt för en Fling att slå känslan av en joystick :P
Nackdelen med en Jojje är dock att du måste sitta ner på nått sätt...

WiseDuck
Up and hovering

Post by WiseDuck » 16 Aug 2011, 21:22

Här har vi en till!

Fick den igår, grym liten sak den här! Tränar fortfarande, inte den lättaste saken i världen att flyga snyggt.

mixman
Battery Charged

Svenska Ar Drone flygare

Post by mixman » 23 Aug 2011, 09:17

Jag har inte heller kommit till kapitlet "smooth flying" ännu, det gäller att få kontroll först. :)

Jag tror att det är bra att öva i vindstilla med mycket plats, sedan manövrera trängre utrymmen fortfarande utan vind. Sen kan man ge sig ut i lite vind, men blåser det mer än 4-5 m/s kan det vara knepigt att hålla kontroll på dronen.

En annan sak att tänka på när det blåser är att du lätt tappar kontroll över dronen när den stiger högre än ca 3 meter eftersom ultraljudet då inte räcker för att mäta höjden. Min drone tenderar då att gå uppåt och driva med vinden. Blåser det mer än dronen kan kompensera får man räkna med att den kan driva iväg ett par hundra meter innan den inser att den tappat kontakten och landar.

CyberVillain
Up and hovering

Post by CyberVillain » 02 Sep 2011, 12:03

Hej Pojkar.
Jag behöver lite alphatestare för min mjukvara, det enda som behövs är Windows 7 och att ni lovar att inte sprida mjukvaran, hör av er på PM om ni är intresserade så skickar jag senaste alphan till er...

Lite bilder

Dålig kvalitet, tog bilden från ett youtubeklipp då jag inte orkade starta upp dronen för att ta en screenshot
Image

Bra möjligheter för inställningar (Som ni ser 1.7.4 stöd, har inte testat 1.7.4 versionen av mjukvaran med 1.5.1 firmware)
Image

Det bästa med min mjukvara om jag får säga det själv är möjligheten för att konfigurera joysticks.
Image

WiseDuck
Up and hovering

Post by WiseDuck » 02 Sep 2011, 17:16

Pm skickat!

Jadu, jag har inge större problem med dronen överlag hittils. Mest med styrprogrammet jag använder. AR.Pro för Android är lite oraffinerat ännu jämfört med iPhone varianterna. T.ex. så stänger den av auto-stabiliseringen i ett par sekunder bara man pengar på skärmen. Sen är den alldeles för känslig, går inte att ställa in hur mkt man ska luta telefonen för att få maxhastighet. Har lyckats krascha ett antal gånger hittils, tre ställen har skallet gått av på sen har ett kugghjul fått två stötar. Ett par slitna tänder orsakar en del missljud från en propeller men den går att flyga ändå. får beställa extra delar nästa månad.

CyberVillain
Up and hovering

Post by CyberVillain » 04 Sep 2011, 17:08

Sicksackar mellan nyfikna barn i humlegården idag :P

Direct link: http://www.youtube.com/v/4aK_2km75a8

brassmusiker
Newcomer

Post by brassmusiker » 17 Nov 2011, 22:58

Hej jag är ny på forumet
Har skaffat en beg drone och styr med androidtelefon ver 2.1
jag upplever en ganska lång fördröjning av styrförmågan 1-2 sek
är detta normalt eller har det att göra med min telefon som kanske inte är kraftfull nog (Garmin Asus A10)
har laddat ner ArDrone Flight från Market

T

buickmuick
Newcomer
Drone Type: AR.Drone 2

Post by buickmuick » 04 Jul 2012, 19:49

Hej
Ser att det är en gammal tråd, men jag väcker liv i den igen som nybliven ägare till 2.0
Finns det nån som kan svara på hur det skulle gå om man startade inomhus på balkongen för att sedan flyga ut från 7:e våningen, tänkte på det där med att den tydligen har höjd begränsningar eller??

har bara flygit lite inomhus nu och bekantat mig med kontrollerna och det är ju sjukt roligt har redan beställt fler batterier, kan man köpa lipo accar föressten från nån pirat tillverkare? tänkte då främst på typ: hobbyking.com??

Jag kör med en Galaxy Note och tycker det är helt ok, men jag får fasen inte igång filmerna jag spelar in med dronen, nån som vet varför??

Hoppas nån ser detta nu o kan svara =)

Mvh

BMW145
Up and hovering

Post by BMW145 » 04 Jul 2012, 20:34

Har inte flugit med en 2.0 , men provat med att flyga 1.0 utan att ha "mark kontakt" det går bra men man skall ha "tungan " mitt i mun .-) Video jag kör med Iphone Ipad , men kolla med drone controll , från Digitalsirup.com , tysk kille som har koll på grejerna .

:D

buickmuick
Newcomer
Drone Type: AR.Drone 2

Post by buickmuick » 06 Jul 2012, 15:29

ok, t<ck...
det verkar vara en bra snubbe... synd bara att han har drone proggen eller vad man ska kalla dom för till Iphone o ipads... har ju själv en Android (SG Note) du har inte koll på om det finns andra utvecklade prog till Android som typ drone dance mm...??

Mozil
Newcomer
Drone Type: AR.Drone

Post by Mozil » 03 May 2013, 09:41

Jag köpte en drone för ett tag sen, jag flög lite på tomten och det gick hyfsat bra. För två dagar sen stack jag till en öppen plats nära där jag bor. Efter ca 30 sek flygning så började den stiga och jag tappade kontakt med den. Jag försökte ansluta mot den med det gick inte. Dronen fortsatte att stiga och till slut försvann den ur min sikt. Den kom var då på långt mer än 100 meters höjd. Ska den inte landa när man tappar kontakt med den ??? Nu är den borta :(

Post Reply